Ammatillinen täydennyskoulutus


Sano se selkokielellä – Selkokieltä viestintään 5.10. ja 12.10.2021, etäkoulutus

”Useampi kuin joka 10. suomalainen tarvitsee selkokieltä.” Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomea. Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Se on suunnattu ihmisille, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä. (www.selkokeskus.fi)

Aika ja paikka 5.10. ja 12.10.2021 klo 13–15, verkkokoulutus

Kouluttaja Selkokielen asiantuntija, erityisopettaja ja aineenopettaja KM Riikka Tuohimetsä. Selkokielen asiantuntijaksi hän on kouluttautunut Selkokeskuksella, kiinnostuttuaan selkokielestä oppilaiden arjen tarpeiden myötä. Riikka mukauttaa informoivia ja kaunokirjallisia tekstejä selkokielelle. Hän myös kouluttaa selkokielestä ja toimii selkokielen asiantuntijana oppimateriaaliprojekteissa.

Riikka_Tuohimetsa-500x500.jpg

Kohderyhmä Kaikki viestintänsä selkeyttämisestä kiinnostuneet

Koulutus toteutetaan yhdessä Riveria kesäyliopiston kanssa

Hinta 95 €

Ilmoittautuminen sähköisellä lomakkeella 20.09.2021 mennessä.

Sisältö

Miten tekstejä voi selkeyttää? Miten puhetta voi yksinkertaistaa? Millainen on selkeän tekstin ulkoasu? Useampi kuin joka 10. suomalainen tarvitsee selkokieltä. Selkokielen käytöstä hyötyy vielä useampi. Koulutuksessa opit, mitä selkokieli on ja kuinka voit hyödyntää sitä työssäsi. Saat myös hyviä vinkkejä selkeän yleiskielen kirjoittamiseen ja selkeään verkkokirjoittamiseen.

Koulutuksessa käsitellään esimerkiksi seuraavia teemoja:

  • Mitä on selkokieli?
  • Miten puhetta ja vuorovaikutusta voi selkeyttää?
  • Miten tekstejä voi selkeyttää?

Palautteita Riikan aiemmista koulutuksista:

”Tärkeä asia, joka koskettaa ihan kaikkia aloja ja ihmisiä.”

”Hyvä paketti ja hyviä käytännön esimerkkejä. Erittäin selkeäsanainen ja mukava kouluttaja. Selkolasit tulivat tosiaan nenälle koulutuksen aikana!”

”Hyvä ja monipuolinen paketti, aikaa olisi saanut olla enemmänkin. Kiinnostavaa ja tärkeää!”

”Erittäin hyvä koulutus ja tosi hyvä, että harjoiteltiin myös itse. Erittäin hyviä parannuksia tuli teksteihin!”


Lisätietoja koulutuksen sisällöstä

Koulutussuunnittelija Juho Mutka 040 5025679, juho.mutka@lapinkesayliopisto.fi

 


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK